Co wiemy o zapaleniu dziąseł?

Zapalenie dziąseł tzw. gingivitis jest powszechną dolegliwością zarówno u młodych, jak i dorosłych pacjentów. Wielu z nas bagatelizuje ten stan nie zdając sobie sprawy, iż nieleczony może doprowadzić do rozwoju zapalenia przyzębia (tzw. paradontozy). Jeżeli rozpoznamy u siebie któryś z wymienionych objawów: krwawienie dziąseł, ich obrzęk, zaczerwienienie, wrażliwość lub nieprzyjemny zapach z ust – w trybie pilnym powinniśmy skonsultować się ze stomatologiem!

Najczęstszą przyczyną zapalenia dziąseł jest płytka bakteryjna, która zalega w tkankach wokół zębów. Płytka bakteryjna (nazębna) jest miękką, lepką, najczęściej o białym zabarwieniu mazią stworzoną m.in. z bakterii i spożytego pokarmu, która nieustannie tworzy się na zębach i otaczających ich dziąsłach.. Jeżeli płytka ta nie jest usuwana codziennym szczotkowaniem i nitkowaniem zębów (a także płukaniem jamy ustnej!),  jej bakterie wytwarzają toksyny, które mogą wywoływać zapalenie dziąseł. To wczesne stadium choroby dziąseł jest jeszcze odwracalne, ponieważ tkanka kostna i łączna, które utrzymują zęby w zębodole nie są jeszcze zajęte procesem zapalnym. Nieleczone zapalenie dziąseł może jednak przejść w zapalenie przyzębia, czyli powszechnie znaną paradontozę.

Inne przyczyny i czynniki ryzyka

Nieodpowiednia higiena jamy ustnej jest głównym powodem występowania zapalenia dziąseł. Do innych czynników predysponujących do rozwoju tej choroby zaliczamy: niektóre choroby ogólnoustrojowe (np. cukrzyca), zmiany hormonalne (w okresie dojrzewania, ciąży, menstruacji lub menopauzy),  palenie papierosów i żucie tytoniu, niedożywienie i niedobory witaminowe (w tym niedobory witaminy C!), obciążenia genetyczne, a niekiedy i przyjmowanie niektórych leków. Zapalenie dziąseł może ponadto towarzyszyć zakażeniom bakteryjnym, wirusowym lub grzybiczym.

Jakie są objawy zapalenia dziąseł?

Jednym z pierwszych objawów jest krwawienie, dlatego też jeśli podczas mycia zębów pojawia się krew – powinniśmy zachować czujność. Obrzęk, zaczerwienie i bolesność dziąseł to kolejne objawy świadczące o ich zapaleniu.  U niektórych osób może pojawiać się nawracający nieprzyjemny zapach z ust lub uczucie nieprzyjemnego smaku, nawet jeżeli ich choroba nie jest zaawansowana. Przewlekły proces zapalny może skutkować tworzeniem się patologicznych kieszonek dziąsłowych w których gromadzi się płytka nazębna i resztki jedzenia. Warto zaznaczyć, że często nie ma widocznych oznak choroby dziąseł (jak ból, wrażliwość dziąseł), co sprawia, że nie zdajemy sobie sprawy z jej obecności. To kolejny ważny powód, dla którego warto odwiedzać stomatologa w celu wykonania badania kontrolnego co sześć miesięcy, aby mógł on zidentyfikować chorobę i zaproponować sposoby jej leczenia.

Jak zapobiegać zapaleniu dziąseł?

Najważniejsze znaczenie ma odpowiednia higiena jamy ustnej oraz okresowe profesjonalne oczyszczanie zębów u stomatologa. W momencie, gdy dojdzie do nagromadzenia płytki bakteryjnej i jej mineralizacji, czyli kiedy wytworzy się kamień nazębny, tylko stomatolog lub higienistka stomatologiczna mogą go usunąć.

W skrócie! Do najważniejszych zasad chroniących nas przed rozwojem zapalenia dziąseł zaliczamy:

• utrzymanie odpowiedniej higieny jamy ustnej – codzienne szczotkowanie i nitkowanie zębów mające na celu usunięcie płytki nazębnej i resztek jedzenia,
  • zdrowe i prawidłowe odżywianie się, dzięki czemu zapewnione jest dostarczanie potrzebnych składników odżywczych niezbędnych dla kości i zębów,
  • unikanie palenia papierosów oraz innych postaci tytoniu,
  • systematyczne kontrole u stomatologa minimum co 6 miesięcy, często połączone z odbyciem wizyty higienizacyjnej (tj. skalingu i piaskowania).