W ciąży (a najlepiej przed) koniecznie odwiedź dentystę!

Wśród wielu przyszłych matek pokutuje mit, że wizyta u dentysty i leczenie zębów może zaszkodzić ich dziecku. Tymczasem jest zupełnie odwrotnie. W tym wyjątkowym okresie zalecane są regularne wizyty oraz szybkie eliminowanie pojawiających się problemów stomatologicznych. Coraz częściej (i słusznie!) także ginekolodzy kierują pacjentki na przegląd stomatologiczny. Dlaczego?

Tak naprawdę już w momencie gdy podejmiemy decyzję o poczęciu dziecka, powinnyśmy udać się do swojego stomatologa i wyeliminować wszystkie potencjalne zagrożenia obecne w jamie ustnej – tzn. wyleczyć wszystkie zęby (zachowawczo i endodontycznie), zęby nierokujące usunąć, odbyć wizytę higienizacyjną, skontrolować stan chorób dziąseł i przyzębia, a często także wykonać kontrolne RTG pantomograficzne. Później wystarczy już dbać o higienę naszej jamy ustnej na najwyższym poziomie i regularnie odwiedzać swojego dentystę.

Dlaczego jest to tak ważne?

Ciąża to szczególny okres w życiu każdej kobiety. Szereg zmian zachodzących w organizmie matki w tym czasie (m.in. wzrost aktywności hormonalnej, zmiany w odpowiedzi immunologicznej), zwiększają prawdopodobieństwo rozwinięcia się zapalenia dziąseł (gingivitis) i przyzębia (periodontitis), a także ziarniniaka ciążowego (tzw. guza ciążowego). Każde, nawet najmniejsze zaniedbanie może negatywnie oddziaływać na organizm płodu, gdyż bakterie pochodzące z chorego zęba i tkanek okolicznych rozprzestrzeniają się wraz z krwią po całym organizmie i przedostają się do dziecka poprzez łożysko. Liczne badania potwierdzają, iż nieleczone choroby przyzębia i stany zapalne mogą doprowadzić do przedwczesnego porodu, niskiej wagi urodzeniowej dziecka oraz powikłań około- i poporodowych.

W ciąży…

W ciąży zmieniają się nawyki żywieniowe. Chętniej spożywamy słodycze i kwaśne pokarmy, co powoduje obniżenie pH w jamie ustnej, a tym samym nasze szkliwo łatwiej ulec może demineralizacji. Ponadto podjadanie między posiłkami oraz w nocy, a także często występujące wymioty działają drażniąco na tkanki jamy ustnej. Wszystkie te zmiany sprzyjają rozwojowi próchnicy, jak i stanów zapalnych przyzębia. Dlatego higiena jamy ustnej w ciąży powinna być postawiona na najwyższym poziomie! Zalegająca płytka nazębna w tym okresie jest bardzo niebezpieczne, gdyż jest przyczyną powstania stanu zapalnego. W trakcie ciąży następuje zmiana gospodarki hormonalnej i rozszerzają się naczynia krwionośne co powoduje, że nawet małe ilości płytki bakteryjnej mogą powodować stan zapalny dziąseł (ich zaczerwienienie, obrzęk, krwawienie, ból). Dlatego tak ważne jest dokładne szczotkowanie zębów i używanie nici dentystycznej, a także stosowanie płukanek odpowiednich dla kobiet w ciąży.

Leczenie stomatologiczne w ciąży

Będąc w ciąży warto zaplanować minimum dwie lub trzy wizyty u stomatologa. Na początku, w połowie i pod koniec błogosławionego stanu. Warto również pamiętać, że nie wszystkie zabiegi możemy wykonać w pierwszym trymestrze, gdyż to właśnie w tym okresie rozwijają się najważniejsze narządy naszego maleństwa. Najlepszym momentem na zabiegi stomatologiczne jest drugi trymestr. Jednak trzeba pamiętać, że niewykonanie pilnego zabiegu może wiązać się z komplikacjami zdrowotnymi! Długo trwające dolegliwości bólowe, stan zapalny w obrębie jamy ustnej i bytujące w niej bakterie z pewnością są większą szkodą dla dziecka, niż prawidłowo przeprowadzona wizyta stomatologiczna. Mitem jest również to, że kobiety w ciąży nie mogą pozwolić sobie na znieczulenie. Obecnie dostępnych jest wiele środków znieczulających, wśród których znajdują się znieczulenia odpowiednie dla kobiet w ciąży – w tym okresie wizyta stomatologiczna tym bardziej powinna przebiegać bez bólowo!

Warto każdy najmniejszy problem konsultować ze stomatologiem, który doradzi, jakie leczenie można odłożyć na później oraz jakie najlepsze rozwiązanie zastosować. Nawet gdy nie odczuwamy bólu, ani nic nas nie niepokoi ze strony jamy ustnej, nie należy zaprzestać wizyt u dentysty – im wcześniej wykryta zmiana, tym szybsze oraz mniej inwazyjne leczenie będzie potrzebne.